18 oktober 2022

Strategische sessie Ondersteuningsplan

De leden van het bestuur, het directieberaad en de OPR kwamen op 27 juni bij elkaar in het Fletcher Hotel in Amersfoort voor een strategische sessie. Een bijeenkomst die volgde op de conferentie van 30 maart waar gekeken werd naar de voortgang van het huidige ondersteuningsplan en waar de aanloop naar een volgend ondersteuningsplan ingezet werd. Het nieuwe plan gaat over de schooljaren 2023/2024 – 2026/2027.

Waardevolle interactie: uitkomsten in het kort

Op maandag 27 juni daagde Guillermo Holman (directeur SWV en onderwijsadviseur bij OOG) alle aanwezigen uit, door een aantal snel op elkaar volgende interactieve onderdelen, om actief mee te denken met de bestaande en bekende fundamenten van het SWV en de daaruit voortkomende -strategische- speerpunten voor de komende 4 jaar. De middag bestond uit een plenair gedeelte en een aantal sessies in kleinere, gemêleerde, groepen.

Uit het plenaire gedeelte kwamen de volgende punten naar voren, nadat de aanwezigen zich met hun ‘schoudermaatje’ gebogen hadden over de bestaande uitgangspunten van het SWV:

  1. De aanwezigen erkennen en herkennen de gehanteerde uitgangspunten (of waarden?).
    Benoemd werd dat deze bij de presentatie wel aanvulling en verdieping behoeven vanuit de Eemlandse praktijk omdat het in deze korte toelichting nog te weinig specifiek is. Herkend wordt dat bij het denken en handelen van het SWV “het belang van het kind en de school waarop dat zit echt ook voorop staan”.
  2. Vertegenwoordigers van het VSO meldden tevredenheid over de faciliterende houding van dit SWV en zien het liefst eenduidigheid in de regio. (Het VSO heeft regelmatig last van de verschillen tussen swv-en en gemeenten en moeten soms met een 20-tal SWV e/o gemeenten overeenstemming bereiken over leerlingen.)
  3. De uitspraak van Bert Wienen op 30 maart tijdens de conferentie dat het “niet gekker moet worden” werd in die context nogmaals aangehaald.
  4. Geconstateerd werd dat de inhoudelijk ingeslagen weg gecontinueerd moest worden gezien de landelijke ontwikkelingen. De vijf (drie bestaande en twee nieuwere thema’s) worden dè thema’s voor de komende vier jaar. Naast gerichte (door-)ontwikkeling van de speerpunten worden werken aan herkenbaarheid/ delen van ontwikkelingen en goede voorbeelden ook aandachtspunten .

Besproken punten in de subgroepen:

  1. Er zijn de afgelopen drie jaar zichtbare vorderingen gemaakt bij de ontwikkeling en continuering van de kwaliteit van de basisondersteuning VO; visitaties, aannamebeleid, signalering. Geconstateerd is dat de problematiek zwaarder wordt ervaren en de verwachting is dat de verwijzingen nog niet afnemen; kansrijke initiatieven binnen het regulier worden goed gefaciliteerd vanuit het SWV en het VO speelt hier constructief op in.
  2. Integratie VO-VSO wordt inhoudelijk met mooie interventies vorm gegeven. De financiering en facilitering vanuit het SWV wordt positief gelabeld. Er valt spanning te verwachten qua bekostiging als het VSO qua bezetting niet afneemt (met door Eemland bekostigde leerlingen).
  3. Kansen in flexibilisering (regulier) onderwijs en samenwerking PO.