JvO Gymnasium Amersfoort
Het Johan van Oldenbarnevelt (JvO) Gymnasium Amersfoort is een kleinschalige school en verzorgt onderwijs op hoog niveau in één gebouw.
De school wil leerlingen vormen tot veelzijdig ontwikkelde mensen en wil nadrukkelijk in de twee traditionele kenmerken van het gymnasium staan:
1. De leerlingen hebben een hoog niveau: zij munten uit in intelligentie, leergierigheid, zelfstandigheid, onafhankelijkheid en willen intellectueel worden uitgedaagd.
2. Grote aandacht vanuit de humanistische traditie van het gymnasium voor cultuur en culturele vorming. De school heeft van de staatssecretaris het predicaat “excellent” ontvangen.
Leerlingen zijn op heel veel manieren verschillend. Niet alle leerlingen worden op dezelfde wijze uitgedaagd. Sommige leerlingen hebben meer begeleiding nodig. Het tempo van leerlingen verschilt. Ook zijn er bij leerlingen verschillen in ambitieniveau. Voor leerlingen die meer willen en kunnen, hebben we excellentieprogramma’s. Er zijn leerlingen die school combineren met het beoefenen van bijvoorbeeld sport of muziek op hoog niveau, waardoor er soms aanpassingen in het rooster nodig zijn. Leerlingen kunnen verschillende leerstijlen hebben. Er kunnen persoonlijke omstandigheden zijn, waardoor het volgen van onderwijs moeilijker wordt. Leerlingen kunnen een wens hebben om voor een bepaalde tijd naar het buitenland te gaan.
Om alle leerlingen tot hun recht te laten komen, moeten we in ons onderwijs recht doen aan diversiteit. Door recht te doen aan diversiteit, verwachten we dat leerlingen gemotiveerder en met meer plezier zullen leren, wat een positief effect zal hebben op hun leerprestaties en welbevinden en op de sfeer in de school.
Op dit moment komen we al op verschillende manieren tegemoet aan diversiteit. De komende jaren willen we dit verder versterken door de volgende mogelijkheden te onderzoeken en eventueel te implementeren:
- vrij roosteren van tijd om ruimte te creëren voor keuzemogelijkheden;
- aanbieden van lesinhoud op verschillende manieren (op basis van tempo, interesse, ambitieniveau en/of leerstijl) en leerlingen daaruit een keuze te laten maken;
- aanbieden van leerstof in modules (i.p.v. in een jaarprogramma), waardoor er voor leerlingen een keuzemogelijkheid is;
- begeleiding van hoogbegaafde onderpresteerders.