Het Baarnsch Lyceum
Het Baarnsch Lyceum is een klassieke school van moderne snit. Het is een kleinschalige school, rond de duizend leerlingen, die een veilige leeromgeving biedt waar leerlingen en medewerkers zich snel thuis voelen.
Onze school is ambitieus: zowel om mooie resultaten te behalen als om een mooi mens te worden. Er zijn drie uitgangspunten voor het onderwijs aan onze leerlingen: kwalificatie (beheersen van kennis en competenties), socialisatie (je positie in de maatschappij leren innemen) en persoonlijkheidsvorming (wie ben je, wat kun je en wat kun je bijdragen?).
We gaan uit van een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het kind, ieder vanuit de eigen expertise. Door als school goed samen te werken met de ouders, kan de leerling een optimaal resultaat bereiken. Goede communicatie vinden we hierin heel belangrijk. Daarnaast zijn we van mening dat binnen het onderwijs de interactie tussen leerling en docent leidend is. Geen prestatie zonder relatie.
Uitgangspunten van de zorg op Het Baarnsch Lyceum: doen wat nodig is in overleg met leerling, ouders en school, waarbij de leerling centraal staat. Indien er maatwerk nodig is, proberen we dat optimaal in te zetten, binnen de grenzen van wat wij als reguliere school aankunnen.
Prestatie
Het Baarnsch Lyceum streeft ernaar leerlingen niet onnodig te laten zitten en ook de minder goed presterende leerling uit te blijven dagen, het beste uit zichzelf te halen. Daarnaast stimuleert de school zeer getalenteerde leerlingen met het aanbieden van excellentieprogramma’s, meer lesvrijheid en maatwerkoplossingen: er kan vervroegd examen gedaan worden in een of meerdere vakken, omdat de leerling eraan toe is. Vakken kunnen ook op een hoger niveau afgesloten worden, omdat de leerling dat kan.
Ontwikkelen van persoonlijkheid en talent
Onze school investeert in het ontwikkelen van ieders persoonlijkheid door het ontwikkelen van sociale vaardigheden, talenten en competenties van de individuele leerling. De school heeft een bijzonder aanbod aan extra-curriculaire activiteiten, waaraan leerlingen naast het reguliere programma kunnen deelnemen. Iedere leerling bouwt gedurende zijn schoolloopbaan een Curriculum Vitae op dat uitmondt in het plusdocument, een tweede diploma, waarin alle extra activiteiten, vaardigheden en certificaten zijn opgenomen.