PrO De Baander
In het praktijkonderwijs op De Baander staat de individuele leerling centraal. De leerling vormt het uitgangspunt van zijn of haar onderwijs. En uiteraard van de begeleiding naar werk, waarbij zijn/haar (te ontwikkelen) mogelijkheden (!) en wensen centraal staan.
In het praktijkonderwijs (pro) zijn er diverse instrumenten ontwikkeld en methodes beschreven om planmatig met leerlingen te werken. Zo wordt bijvoorbeeld met elke leerling een Individueel Ontwikkel Plan (IOP) gemaakt. Arbeidstoeleiding is daar een belangrijk onderdeel van. Zo wordt stap voor stap gewerkt aan arbeidsvaardigheden en kan uiteindelijk de transitie van school naar werk gemaakt worden. Het uitstroomperspectief is gericht op werken, leren, de combinatie van werken en leren, en incidenteel ook op uiteenlopende vormen van dagbesteding en beschutte arbeid.
Binnen het onderwijsaanbod is ruimte voor leerlingen om eigen wensen en mogelijkheden te verkennen; niet op papier, maar in de praktijk. Vervolgens wordt er structureel tijd ingeroosterd om leerlingen te laten reflecteren op de opgedane ervaringen. Ouders worden hier ook regelmatig bij betrokken.
Het IOP is een document van de leerling waarin hij vastlegt hoe hij zijn toekomst ziet, wat zijn ambities zijn, waaraan hij wil werken, welke doelen hij wil bereiken, en op welke manier. Dit kunnen dus ook doelen zijn op het gebied van sociale vaardigheden. Het coachen van de leerling is een belangrijke taak in het onderwijsleerproces in het pro.
Het coachen is een van de pijlers voor een veilig pedagogisch leerklimaat. Voor moeilijk lerende jongeren is werken vanuit de relatie het sleutelwoord voor hun ontwikkeling. Leerlingen met leerachterstanden, zijn gebaat bij een veilige leeromgeving.