2 oktober 2024

Hier staan wij voor!

Griftland College

 
In deze rubriek komen onze scholen aan het woord. Aan de hand van 5 vragen krijgt iedere keer een andere school de gelegenheid om zich te presenteren. Zo krijgen we een mooi beeld van de vele vormen van ondersteuning in onze scholen. Nicole Wagenaar beantwoordt de 5 vragen voor het Griftland College!

1 Waar staat het Griftland College voor? Kun je in het kort je school beschrijven?
Het Griftland college is een reguliere VO school met mavo, havo en vwo niveau waar “wij leren samen” met elkaar uitdragen en vorm geven. Naast het reguliere aanbod worden veel naschoolse activiteiten aangeboden op sport-, cultuur- en muzikaal vlak. Voor de snelle(re) denkers is de mogelijkheid om deel te nemen aan U-talent en sinds dit schooljaar (24-25) hebben we een samenwerking met GUTS (Growing Up Together in Society). Doel van dit consortium is om (beter) te begrijpen hoe jongeren zich ontwikkelen in onze complexe samenleving.

2 Welk onderdeel van jullie ondersteuningsaanbod laten jullie met trots zien bij een Collegiale Visitatie?
We zijn trots op onze algehele zorgstructuur mede omdat we korte lijnen hebben met de vakdocenten, mentoren, het interne zorgteam en de externe zorgpartners. Het interne zorgteam bestaat uit remedial teachers, sociaal-emotioneel begeleiders, de reboundbegeleiders en de ambulant begeleider van de Kleine Prins. De reguliere externe zorgpartners zijn de leerplichtambtenaar, de Jeugdarts en jeugdverpleegkundige van de GGD, de brugfunctionarissen en de jongeren werkers van Stichting Balans. Indien nodig sluiten andere externe specialisten aan. De korte lijnen en de structurele samenwerking maakt dat we leerlingen met een (extra) ondersteuningsvraag vroeg in beeld hebben en tijdig kunnen ondersteunen waar nodig.

3 Hoe ziet de ondersteuningsstructuur op school (met ketenpartners) eruit? Neem ons een dag mee als ondersteuningscoördinator op je school.
De mentor is het eerste aanpreekpunt voor de leerling, collega’s en ouders. Op het moment dat een leerling vastloopt kan de mentor met de leerling nagaan wat nodig is om het weer beter te laten gaan. Komen ze er samen niet uit dan kan de mentor advies vragen bij de teamondersteuners of het interne zorgteam. De zorgcoördinator bepaalt op basis van de hulpvraag welke vervolgstap(pen) nodig zijn. Voor schoolgerelateerde vragen wordt het interne zorgteam ingezet. Voor hulpvragen die meer in de privésfeer/buiten school liggen wordt de brugfunctionaris ingezet en/of wordt advies gevraagd aan de Jeugdarts en/of de Leerplichtambtenaar. Voor leerlingen met een complexe hulpvraag die structureel en voor langere tijd ondersteuning nodig hebben wordt een OPP geschreven. De gezamenlijk, met leerlingen en ouders, opgestelde doelen worden vastgelegd in het OPP en met elkaar geëvalueerd.

4 Welke ontwikkelingen/ontwikkelmogelijkheden zie jij voor jouw school in de toekomst van Passend naar Inclusief onderwijs?
Door in de ondersteuning aan leerlingen steeds meer preventief te werken in plaats van curatief willen we zorgen dat de ondersteuning die we bieden toekomstbestendig is en blijft. Daarnaast willen we niet voor elke individuele leerling afspraken maken maar meer kijken naar afspraken waar ALLE leerlingen profijt van hebben: dus niet de uitzondering op de regel maar de uitzondering IS de regel. Hierbij hechten we veel waarde aan de stem van de leerling. Daarnaast willen we ook realistisch blijven door duidelijk en tijdig aan te geven waar de grenzen van ondersteuning/begeleiding liggen.

5 Waar staat jouw school over 10 jaar voor?
Dit schooljaar zijn we gestart met de nieuwbouw. Deze moet over 2 jaar helemaal klaar zijn. Met de nieuwbouw hoop ik dat we ons onderwijs en de begeleiding aan leerlingen nog meer op elkaar kunnen afstemmen. De begeleiding van leerlingen gebeurt nog vaak individueel en buiten de klas. Ik hoop dat we ondersteuning/ begeleiding als een volwaardig onderdeel van het onderwijs beschouwen en dat dit overal in het schoolgebouw kan plaatsvinden.

Tot slot: Aan welke school zou jij het stokje door willen voor de volgende nieuwsbrief en met welke vraag?
Ik geef het stokje door aan de orthopedagoog of ondersteuningscoördinator van Pro33 College. Ik ben benieuwd hoe zij als praktijkschool vorm geven aan hun ondersteuningsstructuur die aansluit bij hun doelgroep.