De Amersfoortse Berg
In deze rubriek komen onze scholen aan het woord. Aan de hand van 5 vragen krijgt iedere keer een andere school de gelegenheid om zich te presenteren. Zo krijgen we een mooi beeld van de vele vormen van ondersteuning in onze scholen. Wilco Veenendaal beantwoordt, namens het ondersteuningsteam, de vragen voor zijn school: Openbaar Lyceum De Amersfoortse Berg!
1 Waar staat De Amersfoortse Berg voor? Kun je in het kort je school beschrijven?
De Amersfoortse Berg is een openbaar Lyceum voor havo en vwo-leerlingen. Wij zijn een reguliere school die elke leerling de kans wil geven om zijn mogelijkheden en talenten te benutten. We zetten in op brede ontwikkeling van onze leerlingen zodat ze ook echt wat te kiezen hebben. Onze school typeert zich door een veilig leer- en leefklimaat waarin iedereen zichzelf mag zijn en de ruimte krijgt om te leren en zich te ontwikkelen.
2 Welk onderdeel van jullie ondersteuningsaanbod laten jullie met trots zien bij een Collegiale Visitatie?
Wij zijn trots op ons totale ondersteuningsaanbod waarin een vaste groep geschoolde coaches, die daarnaast ook docent zijn, onze leerlingen die ondersteuning nodig hebben, helpen om hun mogelijkheden te ontdekken. Verder zijn we ook heel trots op onze ondersteuning voor leerlingen door leerlingen. Twee bevlogen docenten hebben het project “Met en voor elkaar” opgezet wat nu al een aantal jaren draait. Daarin worden bovenbouwleerlingen getraind en begeleid om hun rol als juniormentor, juniordocent, junior tutoren of junior maatjes. Zij verzorgen op aanvraag de ondersteuning van leerlingen van klas 1, leerlingen die extra begeleiding nodig hebben bij studievaardigheden, in een specifiek vak, of als luisterend oor voor een leerling die even niet lekker in zijn vel zit.
Tenslotte zijn we trots op het bieden van kansen voor leerlingen van het Axia College die klaar zijn om een stap naar het reguliere onderwijs te maken. We hebben een samenwerking opgezet waarin we een route uitgestippeld hebben om tot een zorgvuldige afweging te komen in dit traject. We hebben hele goede ervaringen met deze samenwerking met het Axia en er zijn al veel leerlingen doorgestroomd die nu ook bij ons een diploma gehaald hebben.
3 Hoe ziet de ondersteuningsstructuur op school (met ketenpartners eruit? Neem ons een dag mee als ondersteuningscoördinator op je school.
Wij werken op de Berg met de bekende PM (Professionele Momenten) structuur. Dat betekent dat de basisondersteuning van docenten, mentoren en OOP centraal staat en dat de mentor de verantwoordelijkheid heeft om de leerlingen, samen met collega’s en ouder(s) te ondersteunen waar nodig. Als de mentor samen met de conrector beslist om het advies van het ondersteuningsteam in te roepen, omdat alle interventies ingezet zijn die binnen PM1 en PM 2 mogelijk zijn en de ondersteuningsbehoefte van de leerling aanblijft dan wordt de leerling ingebracht in de OT-vergadering. Daarin is de ondersteuning coördinator verantwoordelijk voor het vinden van passende blijvende ondersteuning (coaching met een handelingsplan of OPP) of het inzetten van externe ketenpartners. Voor deskundig advies hebben we een schoolpsycholoog en een orthopedagoog. Zij doen ook intakegesprekken met leerlingen en sturen de coaches aan in de begeleiding. Daarnaast hebben we counselors die ingezet worden bij ingewikkelde casussen. Zij kunnen ook op korte termijn in actie komen als de situatie van de leerling daar om vraagt. Die vraag loopt wel altijd via mij als ondersteuning coördinator.
4 Welke ontwikkelingen/ontwikkelmogelijkheden zie jij voor jouw school in de toekomst van Passend naar Inclusief onderwijs?
Wij zijn blij met het stappenplan wat we samen met het Axia College en het Atrium hebben opgezet. We merken dat we de leerlingen daarmee recht doen die aan deze stap toe zijn. Het zou mooi zijn als we dit proces verder optimaliseren en ik hoop dat andere scholen ons voorbeeld volgen of dat wij van hun ervaringen kunnen leren. Daarnaast zijn we ook een samenwerking begonnen met het Bartiméus en hebben we al een paar “braille-leerlingen” de kans gegeven om bij ons onderwijs te volgen, ondersteund door de ambulante begeleiding van het Bartiméus. We ervaren dat als een verrijking voor onze school en het is bijzonder om te zien hoe snel leerlingen en collega ’s dit oppakken en zelf als “normaal” gaan ervaren. We zijn benieuwd hoe dit proces verder gaat lopen en hopen over een paar jaar aan onze eerste “braille-leerling” een verdiend diploma te overhandigen.
5 Waar staat jouw school over 10 jaar voor?
Wij blijven streven naar goed onderwijs voor iedereen en willen daar onze basisondersteuning, faciliteiten en verdere ondersteuning op blijven afstemmen. Dat betekent dat we door moeten gaan op de weg die we ingeslagen zijn met de samenwerking met andere scholen.
Tot slot: Aan welke school zou jij het stokje door willen voor de volgende nieuwsbrief en met welke vraag?
Ik geef het stokje door aan het gymnasium Johan van Oldenbarnevelt. Ik ben erg benieuwd hoe zij in tijden van prestatiedruk en stress, de ondersteuning georganiseerd hebben. Daarnaast hebben zij expertise op het gebied van hoogbegaafdheid en ben ik nieuwsgierig naar hun ervaringen.