Het Corderius College
In deze rubriek komen onze scholen aan het woord. Aan de hand van 5 vragen krijgt iedere keer een andere school de gelegenheid om zich te presenteren. Zo krijgen we een mooi beeld van de vele vormen van ondersteuning in onze scholen. Dit keer staat Het Corderius College in de schijnwerpers met Ilse Plat, die vertelt over haar school!
Stel je even voor aan de lezers:
Ik ben Ilse Plat en ik werk sinds augustus als GZ-psycholoog op het Corderius College. Ik ben de leerlingondersteuner van VWO 2-6. Hiervoor heb ik 16 jaar in het speciaal onderwijs gewerkt. Ik werk 4 dagen per week, ik ben getrouwd met Matthijs en ik heb vier lieve kinderen.
1 Waar staat het Corderius voor? Kun je in het kort je school beschrijven?
Ja natuurlijk!
Het Corderius College is een grote voortgezet onderwijsschool in Amersfoort (ruim 1800 leerlingen) die de niveaus MAVO-HAVO-VWO biedt. Het Corderius College biedt de leerlingen structuur, kwalitatief goed onderwijs en begeleiding, en daarnaast vinden we het erg belangrijk dat er een positief klimaat heerst in de school. Het Corderius College streeft ernaar om voor iedere leerling betrokken, verantwoordelijk en veilig te zijn.
2 Welk onderdeel van jullie ondersteuningsaanbod laten jullie met trots zien bij een Collegiale Visitatie?
We zijn een begaafdheidsprofielschool, wat inhoudt dat we een grote zorgstructuur hebben rondom onze meer- en hoogbegaafde leerlingen. Ik ben daar stiekem wel een beetje trots op.
Daarnaast is het Corderius een PBS school (Positive Behaviour Support). Dat wil zeggen dat we systematisch gewenst gedrag bevorderen.
3 Hoe ziet de ondersteuningsstructuur op school er uit (samen met de ketenpartners)? Neem ons een dag mee als ondersteuningscoördinator op het je school.
De mentor is het eerste aanspreekpunt voor de leerling. Is er meer zorg nodig dan kan de zorg opgeschaald worden. Binnen het Corderius College werken drie Orthopedagogen (één voor de brugklas, één voor de MAVO, één voor HAVO 2-5), één GZ-psycholoog voor VWO 2-6 en een Dyslexie specialist. Daarnaast hebben we meerdere HB coaches, een leerlingbegeleider, een zorgcoördinator en een specialistische jeugdzorgwerker.
Ik ben GZ-psycholoog van het VWO en hoe een dag eruit ziet? Ik heb individuele gesprekken met leerlingen, gesprekken met ouders en hulpverleners, ik denk mee met mentoren, stel ontwikkelingsperspectiefplannen op, onderhoudt contact met de huiswerkinstituten, en ik houd me bezig met de zorgstructuur rondom het HB onderwijs. Daarnaast overleg ik met leerplicht, schoolarts en de brugfunctionaris.
4 Welke ontwikkelingen/ontwikkelmogelijkheden zie jij voor jouw school in de toekomst van Passend naar Inclusief onderwijs?
Wij zijn op dit moment aan het onderzoeken wat we kunnen bieden aan leerlingen die schooluitval hebben. Leerlingen die met een depressie of ziekte thuis zitten. Ik vind het een mooi streven om voor al die leerlingen passend onderwijs te kunnen verzorgen. Eenvoudig is dat niet want in de huidige maatschappij is het de wens om klassen van gemiddeld 27 leerlingen met één docent te bedienen. Er is dus nog wel een slag te slaan. Maar samen kunnen we denk ik veel bereiken!
5 Waar staat jouw school over 10 jaar voor?
Kwalitatief goed onderwijs en goede zorg voor alle leerlingen van de MAVO, HAVO en het VWO. En met hopelijk op HB gebied excellentie!
Tot slot: Aan wie geef jij het stokje door voor de volgende nieuwsbrief en met welke vraag?
Ik geef het stokje door aan Anna Otte van VSO de Donnerschool in de Glind. Een VSO-school die wel lid is van ons SWV maar in een andere regio staat. De Donnerschool vind ik een fantastisch mooie school die veel doet voor zijn leerlingen. Ik zou Anna willen vragen waar ze het meest trots op is en welke tip ze geeft aan andere scholen.