Belangrijke nieuwe wetten, regels en tools
1. Wet Versterking van de positie van ouders en leerlingen in passend onderwijs
Per 1 augustus treedt deze wet in werking. De strekking van deze wet is dat de school de zienswijze van alle leerlingen dient te betrekken bij het vaststellen van het ondersteuningsaanbod van de school en dat elke leerling, die een extra ondersteuningsbehoefte heeft, hoorrecht krijgt ten aanzien van de eigen ondersteuning.
Uit het ontwikkelingsperspectief (opp) moet blijken dat met de leerling is gesproken. Per kind moet worden beoordeeld in hoeverre het kind de gevolgen van een bepaalde kwestie kan begrijpen en beoordelen. Dit is onafhankelijk van diens leeftijd. De leerling kan in dit gesprek bijvoorbeeld zijn mening geven over de belemmerende en bevorderende factoren voor zijn of haar onderwijsleerproces. Nadat het opp is vastgesteld (hiervoor is nog steeds op overeenstemming gericht overleg met de ouders nodig ten aan zien van het handelingsdeel) moet de school aan de leerling teruggeven op welke manier de mening van de leerling is meegewogen. Zo wordt geborgd dat de leerling niet alleen wordt gevraagd naar diens mening bij wijze van formaliteit, maar dat zijn of haar mening serieus is betrokken in de overwegingen.
Daar komt bij dat de inspectie vanaf 1 januari 2025 toezicht zal gaan houden op het inrichten van een onafhankelijk ouder- en jeugdsteunpunt voor ouders en leerlingen; het is een wettelijke verplichting voor samenwerkingsverbanden. In veel samenwerkingsverbanden zijn de ouder- en jeugdsteunpunten al ingericht en operationeel. De inspectie heeft al aangekondigd dat dit toezicht laagdrempelig en proportioneel wordt uitgevoerd omdat het een nieuwe wettelijke taak is voor samenwerkingsverbanden. Bijvoorbeeld door bij ouders en leerlingen na te gaan of zij geholpen zijn met de informatie die het steunpunt verstrekt. En of de informatie vanuit het steunpunt bij (het bestuur van) het samenwerkingsverband terecht komt (signaalfunctie). Dit is in onze regio al geregeld met JOSEE.
Het ondersteuningsaanbod wordt uitgezonderd van het instemmingsrecht van de leerling- en oudergeleding van de medezeggenschapsraad. Dit komt omdat de Ondersteuningsplanraad (OPR) al instemmingsrecht heeft op het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband, waarin de basisondersteuning en de extra ondersteuning van de verschillende scholen is opgenomen.
Met ingang van 1 augustus 2025 dient het ondersteuningsaanbod van de school in de schoolgids te worden opgenomen. Het Format ondersteuningsaanbod van de school voor in schoolgids is gestuurd naar alle scholen. Alle opmerkingen hierover zijn door Jeroen van Tongeren verwerkt in een definitief format. Dit format wordt binnenkort aan alle scholen verspreid.
Zie voor meer informatie de visual en de link naar veelgestelde vragen over deze wet.
2. Maatwerk, samenwerking regulier en GO, en samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg.
In het kader van de weg naar Inclusief Onderwijs is er vanuit de overheid meer ruimte geboden op het gebied van regelgeving. Zie SPO: ruimte in regels
3. Nieuw wetsvoorstel: Terugdringen schoolverzuim.
Dit wetsvoorstel is op 12 december behandeld in de Tweede Kamer en heeft nog akkoord nodig van de Eerste Kamer. Doel is het verzuim en het aantal thuiszitters in het funderend onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs beter in beeld te krijgen, te voorkomen en terug te dringen. Maar ook het aantal vrijstellingen van de leerplicht verminderen. Dit betekent ook voor ons samenwerkingsverband dat het verzuimbeleid en de verzuimregistratie worden aangescherpt: Verzuim registreren in categorieën en onder meer gegevens over geoorloofd en ongeoorloofd verzuim delen met de gemeente, het samenwerkingsverband en de minister van OCW. Het is de bedoeling dat de wet ‘Terugdringen schoolverzuim’ ingaat op 1 augustus 2025. Binnen onze SWV-regio is het plan om het AOJ-team als knooppunt van de thuisregistratie in te zetten.
4. Wegwijzer Mentaal Kapitaal
Scholen staan voor de uitdaging om het welbevinden van leerlingen te verbeteren, maar hoe pak je dit effectief aan? Binnen het onderzoek Mentaal Kapitaal is gekeken naar werkzame elementen bij de aanpak van prestatiedruk, ongezonde schoolstress en schoolverzuim. De resultaten zijn verwerkt in een praktische online tool voor VO-scholen: de Wegwijzer Mentaal Kapitaal. Hiermee kunnen scholen een passende, evidence-based aanpak kiezen om het welbevinden van leerlingen te bevorderen.