BSA Jeugdhulp is een samenwerkingsverband van zeven specialistische jeugdhulpaanbieders in de regio Eemland (Breed Spectrum Aanbieders). Onze missie: snel, eenvoudig en zo nabij mogelijk de juiste hulp bieden aan jeugdigen en gezinnen met complexe problemen. Zelfs wanneer er meer nodig is dan thuis en op school mogelijk is, kunnen we als BSA-partijen hulp bieden in de vorm van een verblijfsplek waar behandeling geboden wordt. Maar ons doel is: Geen kinderen die niet optimaal thuis kunnen opgroeien.
Breed scala aan expertises in gebiedsteams
Sinds begin 2021 werken alle ambulante specialistische jeugdhulpverleners samen vanuit zes gebiedsteams, verspreid over Eemland. Elk gebiedsteam heeft dus een breed scala aan expertises te bieden, zoals psychiatrisch (ggz), systemisch, verstandelijke beperking, ontwikkelstoornissen, gedragsproblematiek, intensieve gezinsbegeleiding en -diagnostiek, etc. Door op deze manier samen te werken vanuit gebiedsteams kunnen we integrale jeugdhulp bieden. Dat wil zeggen dat we vanuit de verschillende expertises analyseren wat er aan de hand kan zijn met de jeugdige, zodat we in één keer de juiste (combinatie van) hulp kunnen inzetten. Daardoor hoeft de verwijzer niet meer langs verschillende loketten van zorgaanbieders en voorkomen we dat eerst interventie A wordt gezet en vervolgens, na opnieuw wachten, interventie B van een andere zorgaanbieder.
Aanvulling op de lokale zorg
Het gebiedsteam dat hoort bij het gebied waar de jeugdige woont, is de ‘voordeur’ voor alle hulp die vanuit BSA Jeugdhulp ingezet kan worden. Een belangrijke reden om gebiedsgericht te gaan werken, is dat we aanvullend willen zijn op de lokale zorg. Dat wil zeggen: we vullen aan op wat de lokale zorg niet kan. Met lokale zorg bedoelen we het wijkteam (of jeugdteam, sociaal team, etc.), de jeugdarts, de zorg en ondersteuning die op school geboden wordt, de huisarts/Praktijkondersteuner jeugd. Daarom is het belangrijk dat onze gebiedsteamleden deze lokale hulpverleners in het gebied leren kennen zodat goed samengewerkt kan worden: bij welk deel van de problematiek is echt specialistische jeugdhulp nodig en wat kan de lokale zorg zelf doen met een specialistisch jeugdhulpverlener op de achtergrond?
Doorverwijzing naar BSA
Alleen een lokaal team, jeugdarts of huisarts kan naar ons verwijzen. Wanneer je als school denkt dat er specialistische jeugdhulp nodig is voor een leerling, loopt dat dus via één van deze verwijzers. En daarbij is het dus belangrijk om aan te geven: welk gedrag laat deze leerling zien en wat daarin hebben wij als school geen goed antwoord op? Geef ouders mee dat zij bij de verwijzing ook laten vermelden op welke school hun kind zit. Voor een verwijzing naar BSA Jeugdhulp moet het gaan om complexe problematiek (en wat als complex ervaren wordt, is uiteraard subjectief).
OSJ in de scholen
Het begrip aanvullend zijn, vullen we ook in doordat OSJ-ers (Onderwijs en Specialistische Jeugdhulp) sinds begin 2021 actief zijn op een aantal scholen. We voegen hiermee specialistische jeugdhulp toe aan de zorgstructuur van de school. Hierbij is het nog zoeken naar de manier waarop je ‘de specialist’ zo effectief mogelijk inzet. We willen met de OSJ-ers voorkomen dat leerlingen (die dat nodig hebben) allemaal hun individuele specialistische jeugdhulpverlener krijgen (die allemaal één of meerdere keren contact willen hebben met school). We denken dan ook dat een OSJ-er het meest waardevol is op scholen waar veel leerlingen individueel al specialistische jeugdhulp (op indicatie) hebben. We willen er snel bij zijn en daardoor voorkomen dat de problematiek steeds complexer wordt (met mogelijk thuiszitten tot gevolg). Daarnaast leert de OSJ-er de school steeds beter kennen en kan zowel leerkrachten als intern begeleiders e.a. ook leerling-overstijgend ondersteunen in het omgaan met specifieke gedragsproblematiek. Daarmee heeft de inzet van de OSJ-er een duurzaam effect.
Verbinding OSJ aan gebiedsteams
De OSJ-er is verbonden aan een gebiedsteam en kan op deze manier het brede scala aan expertises inschakelen waarover BSA Jeugdhulp beschikt. Het aantal OSJ-ers wordt stap voor stap uitgebreid, zowel in het V(S)O als PO. We zitten nog in een pilotfase, we monitoren en sturen gaandeweg bij. Zo is bijvoorbeeld de positionering van de OSJ-er binnen of juist naast het zorg- en ondersteuningsteam van de school nog niet uitgekristalliseerd. Wordt de OSJ-er erbij gehaald voor een specifieke leerling of is haar inzet ook leerlingoverstijgend waardevol? Ook het selecteren van scholen waarop een OSJ-er het meest effectief kan zijn, is ingewikkeld.
We zijn erg enthousiast dat we dit concept van OSJ-ers samen met het samenwerkingsverband hebben gerealiseerd en samen verder bouwen aan een zo effectief mogelijke vormgeving.